
Több mint 500 év telt el azóta, hogy Paracelsus tanított és gyógyított, és ez alatt az idő alatt nagyon sok írás látott róla napvilágot. Aki „találkozott” Paracelsusszal, nem tudott közömbösen viszonyulni hozzá. Talán nincs orvos, akiről ennyit és ennyifélét írtak volna, mint róla. C. G. Jung így ír: „Egy hatalmas forgószél volt, ami megmozdított minden mozdíthatót. Egy kitörő vulkán, ami sok mindent lerombolt és felborított, de újra életre is keltett és megtermékenyített.” A legjobban úgy érthetjük meg Jung szavait, ha Paracelsust a saját korában vizsgáljuk.
Paracelsus 1493 telén született Einsiedelnben, egy kis falucskában a mai
Svájc területén. A 16. századi Európában élt, a reneszánsz korszakának
végén. Ez az a korszak Európa történetében, amikor a megújulás igénye az
emberi kultúra minden területén megjelent: a művészetben, a
vallásban-filozófiában, a politikában, a tudományban, és az
orvostudományt sem hagyta érintetlenül. Paracelsus azonban Európa olyan
helyén élt, ahová a megújulás szele még nem jutott el, az orvoslás
területén továbbra is középkori állapotok uralkodtak. Az orvoslás
alapját ókori és középkori arab orvosok könyvei és módszerei
jelentették, a legfőbb szaktekintélynek Galénosz és Avicenna számított.
Az orvosok az ő szavaikat követték, függetlenül attól, hogy módszereik a
gyakorlatban hatékonyak voltak-e vagy sem. A gyógyítás gyakorlata
háttérbe szorult. Az orvosok az egyetemeken könyvből tanultak, beteget
nem is láttak, a betegek gyógyítása helyett előszeretettel folytattak
skolasztikus vitákat elméleti kérdésekről. Nem nyúltak a betegekhez,
legtöbbször az utasításaik alapján a borbély végzett beavatkozásokat. A
legtöbb ember nem is találkozott orvossal, s talán szerencséje is volt.
Sokan meghaltak az orvosi kezelés hatására. Paracelsus kora orvosait
antiorvosoknak hívta, akik többet ártanak, mint használnak. Nagyon
gyakori volt, hogy az orvosok és a gyógyszerészek összeszövetkeztek, és
így a beteg nem a legjobb gyógyszert kapta, hanem aminek az eladásából
nagyobb haszon származott. A gyógyítás középpontjából tehát kikerült a
beteg ember, helyére az orvos, a szaktudás, az egyéni presztízs, az
anyagi érdekek kerültek.
Ebben a helyzetben jelent meg Paracelsus az orvoslás egészét átfogó
megújulás igényével. Feladatát szimbolikus neve is kifejezi. Eredeti
neve Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim, a
Paracelsus nevet később, 16 éves korában vette fel. Neve azt jelenti,
hogy „nagyobb, mint Celsus”, „Celsust felülmúló”, „Celsus felett álló”.
Kelszosz egy i. e. 400 körül élt híres görög orvos volt, akit a
középkorban Celsus néven ismertek, és egyike volt a középkorban tisztelt
ókori szaktekintélyeknek. Paracelsus neve tehát egy szóban feladata
összefoglalása: a középkori orvoslási rendszer meghaladása és egy új
orvoslás megteremtése, ami a filozófián, a természet kutatásán alapul.
Elvetette a kizárólag könyvekből származó holt tudást, és helyette a
kutatás és a tapasztalat fontosságát hangsúlyozta. Miután elvégezte az
egyetemet, 20 évesen maga is vándorútra indult. Tapasztalatokat akart
gyűjteni, gyakorlati tudásra szert tenni. 10–12 évig tartó vándorútja
során bejárta egész Európát, a Közel-, illetve a Távol-Keletre is
eljutott. Képes volt mindenkitől tanulni: javasasszonyoktól, bábáktól,
felcserektől, hóhéroktól, fürdőmesterektől, akik sokat tudtak az emberi
testről, illetve a gyógynövényekről. Paracelsus olyan emberektől
gyűjtötte össze ezeket a tapasztalatokat, akikkel a korabeli orvosok
szóba sem álltak, de akik egy-egy dologhoz jól értettek. Az egyik fő vád
ellene emiatt az volt, hogy lealacsonyítja az orvoslást. Ezután
Bázelben telepedett le, kapott egyetemi katedrát, s lett városi orvos.
Az egyetemen díszes talár helyett egyszerű, közönséges ruhában tanított,
és németül tartotta előadásait a megszokott latin helyett. Csodás
gyógyításokat vitt véghez, gyógyíthatatlannak ítélt betegségeket
gyógyított. Az antik tekintélyeket és kortárs orvosokat egyaránt élesen
bírálta. Egyszer Bázelben, amikor a Szent János-napi ünnepségen a
korabeli szokás szerint mindenhol tüzek égtek a városban, tanítványaival
a városban sétálva nyilvánosan tűzre vetette az éppen használatos
egyetemi tankönyveket (pl. Avicenna Canones medicinaejét). Mindezek
miatt egyre fokozódtak ellene a támadások, de ő sem maradt adósa
ellenfeleinek – szenvedélyes, arrogáns stílusban bírálta orvoslásukat.
Egyénisége és tanításai miatt rengeteg ellensége volt, barátai jóval
kevesebben. Tanításai és gyógyításai miatt szembekerült nemcsak a
kortárs orvosokkal, hanem az egyházzal is. Alkímiai tudása miatt
eretneknek bélyegezték, noha azt csak gyógyszerek készítésére használta.
Így egész életében menekülnie kellett az inkvizíció elől, míg végül egy
ellensége tette el láb alól 1541-ben. Jelmondatának és hitvallásának
élő példája volt: „Nemo sit alterius qui suus esse potest.”, azaz
senki se legyen más, mint önmaga. Saját szavaival élve egyedül,
idegenként, különbözőként élt kortársai között. Mégsem vonta vissza a
tanait, nem hagyott fel a tanítással, a gyógyítással. Képes volt
megőrizni az eszméit, a meggyőződéseit, még ha egyedül is volt.
Egészség és betegség
Ahhoz, hogy megértsük Paracelsus gyógyítási rendszerét, először
vizsgáljuk meg azt, hogy mit tanított a betegségekről és azok
eredetéről. A betegség egy olyan állapot, amellyel mindannyian
találkozunk – akár egy-egy fejfájás vagy akár hosszú éveken át tartó
krónikus betegség formájában. A betegségeknek sokféle tünetük lehet, de
van egy fontos közös jellemzőjük: az, hogy fájdalommal, szenvedéssel
járnak. Az ember szembesül azzal, hogy a teste elromolhat, szembesül a
halandóságával, megérinti a halál szele. Ez a szenvedés általában befelé
fordít: feltesszük a miért, és gyakran a hogyan másként kérdését is.
Lehet, hogy csak az életmódban keresünk okokat és változtatást (mozgás,
táplálkozás), vagy esetleg rátalálunk megoldatlan lelki problémákra, és
változtatunk a konfliktusmegoldási stratégiáinkon, a többi emberhez való
viszonyulásunkon. És ebben rejlik a kulcs a betegségek jelentőségének
megértéséhez.
Paracelsus azt tanította, hogy a betegségeknek sokféle oka van, de ezek
mind visszavezethetők egy fő okra: arra, hogy az ember nem él
összhangban a természeti törvényekkel, hogy nem követi a Lelkét, és
ezért eltér attól az úttól, amit a Lelke mutat számára. A betegség ennek
a diszharmóniának a következménye. Paracelsus szerint az ember azért
teremtetett, hogy a szenvedés révén rátekintsen önmagára és felismerje,
hogy ki ő. Így a betegség tanítónk és fejlődésünk segítője: segítségével
mélyebben megismerhetjük önmagunkat, és így magasabb szintű harmóniát
találhatunk Lelkünkkel. A betegség minden ember életének velejárója,
nincs tökéletesen egészséges ember, hiszen aki tökéletes harmóniában van
a Lelkével, annak már nincs szüksége a megtestesülésre. Mi éppen azért
kaptuk az élet lehetőségét, hogy önmagunkra rátaláljunk, és ebben fontos
szerepük van a betegségeknek.
A gyógyulás ezért nem egyszerűen azt jelenti, hogy eltűnnek a betegség
objektív, mérhető tünetei. Paracelsus azt értette gyógyulás alatt,
amikor az ember rátalál valódi belső önmagára és így a valódi
szabadságra. Gyakran használt alkímiai szimbólumokat. A betegséget az
ólomhoz hasonlította, ahhoz a fémhez, amely nehéz, sötét és kaotikus
belső szerkezettel rendelkezik, az egészséget pedig az aranyhoz, a
tiszta, fénylő, változatlan fémhez. A gyógyulás az ólom arannyá
alakításának folyamata, belső átalakulás révén az egészség elérése.
Az ember birtokában van az öngyógyítás képességének, amely a természet
egyik ereje. Ha egy fa elveszti egy ágát, gyantát termel, ha egy állat
megsebesül, nyalogatja sebét és ezzel fertőtleníti. Az emberben is van
egy erő, amely fenntartja vagy visszaállítja az egészséget. Paracelsus
ezt az erőt Archeusnak nevezte és a tűzhöz hasonlította. Minden betegség
azzal fenyeget, hogy kioltja ezt a lángot, és amikor valóban kialszik,
akkor beáll a halál állapota. Amíg azonban még van anyag, amin éghet,
elég egy szikra a tűz újra életre keltéséhez – ezt a szikrát Paracelsus
arkánumnak hívta. Az arkánum a növényekben, az ásványokban, a szavakban
vagy akár érzésekben rejlő gyógyító erő.
Mi az orvos szerepe ebben a gyógyulási folyamatban? Paracelsus úgy
tartotta, hogy a külső orvos nem tud gyógyítani, csak felébreszteni a
belső orvost, és a természettel harmóniában működve felgyorsíthatja a
folyamatokat. A gyógyulás elsősorban az ember saját erőfeszítésének a
következménye, de különböző, a finomabb testekre ható gyógyszerekkel
elősegíthető. Az orvos feladata tehát nem elsősorban a test gyógyítása,
hanem a beteg ember belső átalakulásának a segítése, lelkének
megtisztítása, szellemi erejének megerősítése, hogy újra helyreállítsa a
megbomlott harmóniát.
Paracelsus a gyógyítást szent hivatásnak tekintette. Paragranum című
művében beszél az új orvoslás építményéről, templomáról, amelynek négy
oszlopon kell nyugodnia. Minden valódi orvosnak négy forrásból kell
merítenie tudását:
„Az első oszlop a föld és a víz teljes
filozófiája; a második oszlop az asztronómia és az asztrológia, a lég és
a tűz két elemének tökéletes ismeretével; a harmadik oszlop pedig az
alkímia, maradéktalanul, valamennyi eljárásával, tulajdonságával és négy
nevezett elem mesteri uralásával; a negyedik oszlop pedig az erény,
kísérője az orvosnak mindhalálig, záróköve és támasztéka a többi három
oszlopnak.”
Az új orvoslás oszlopai
Az orvoslás első oszlopa, azaz a filozófia
Paracelsus azt tanította, hogy minden orvosnak filozófusnak kell lennie.
Filozófia alatt nem különböző gondolati rendszerek ismeretét értette,
hanem a természet kutatását és mély ismeretét. Korának orvosai szívesen
filozofálgattak, gondolkodtak elméleti kérdésekről, őket Paracelsus
egyszerűen habdoktoroknak hívta. Azt mondta, hogy az étel tetején lévő
habbal foglalkoznak, ami annak legsilányabb része, de legfelül úszik, s
ezért elfedi a jót, ami alatta van. Átveszi az étel ízét, ezért ételnek
hívják, pedig valójában semmit nem ér. A filozófus azt kutatja, amiből a
hab származik. Nem elégszik meg azzal, hogy ismeri és leírja a
természet jelenségeit, az emberi test működését, a betegségek tüneteit –
ez a felszín, a hab. A filozófus a mögöttük álló, mélyebb okokat
kutatja.
Paracelsus szerint a természet az orvos legjobb tanítómestere. A
természettől származik a betegség, a gyógyszerek, a beteg és az orvos
is, így az orvos is egyedül ebből merítheti tudását. A filozófia nem
más, mint tanulni a természettől, amely az Istenség megnyilvánulása. A
természet egy könyv, és minden élőlény egy betű ebben a könyvben. A
filozófus nem elégszik meg a betűk formáinak, sorrendjének
tanulmányozásával, hanem olvassa a könyvet, mert szeretné megérteni,
hogy miről szól.
„A természet valódi ismerete az igazi filozófia.
Aki főként a dolgok külső megjelenését látja, nem filozófus. Az igazi
filozófus a valóságot látja, nem a külső megjelenést. Az igazi orvos
látja önmagában a makrokozmosz teljes felépítését. A betegei felépítését
úgy látja, mintha az egy tiszta kristály lenne. Ez a filozófia, amelyen
a gyógyítás igaz művészete alapul.” A filozófus tehát képes
egységben látni a látható és a láthatatlan természetet, a látható és a
láthatatlan embert, képes a felszín mögött a dolgok lényegét, igazi
valóságát látni. Az orvosnak nem elég, ha csak az ember testét ismeri, a
betegségek tüneteit érzékeli. Mint tiszta kristályon kell
keresztüllátnia a betegen és a betegség valódi okait felismerni. A maga
teljességében kell látnia és gyógyítania az embert, minden lelki és
szellemi indíttatásával együtt, hiszen ezek nem választhatók el
egymástól. „Az az igazi orvos, aki ismeri a láthatatlant, amelynek nincs neve, anyagtalan, de mégis megvan a hatása”.
A mikrokozmosz és a makrokozmosz
Paracelsus szerint az embert nem lehet önmagában megérteni, hanem csak a
természet egységének részeként. A természetet az Istenség
megnyilvánulásának tartotta, egy hatalmas élőlénynek, amelynek minden
része élő. A természetben nem létezik semmi olyan, amelyben ne lenne
benne rejtve az élet, nincs test, amelyben ne lenne rejtve egy lélek –
az ásványoktól a növényeken, az állatokon és az emberen át egészen az
égitestekig. Az egész természet egy egység, amelynek részei egymással
kapcsolatban és összefüggésben állnak, és amelyet egységes törvények
irányítanak. „A természet, a világegyetem Egy, és eredete csak az egy
örök Egység lehet. Egy élőlény, amelyben minden dolog harmóniában és
vonzásban áll egymással. Ez a makrokozmosz. Az ember a mikrokozmosz. És a
makrokozmosz és a mikrokozmosz Egy.”
Az ember tehát önmagában hordja a természet minden részét és erejét, és ezeket fel kell ismernie az orvosnak. „Az
orvosnak világos ismerettel kell rendelkeznie az emberről, felmérve őt a
négy elem tükrében, melyek le is képezik számára az egész
mikrokozmoszt, hogy átlát rajta, akár az üvegbe zárt fehér kocsonyán. Az
orvosnak is így kell átlátnia az emberen, olyan tisztán, ahogyan egy
desztillált harmatcseppen látni át, melyben porszemnyi sem maradhat
rejtett a szem előtt; olyan tisztán kell belelátnia, ahogyan a felbuzgó
forrásban látni a kavicsokat és a homokszemeket – hány van belőlük,
milyen a színük, az alakjuk és a többi. Ilyen nyilvánvalónak kell
lenniük számára is az ember részeinek, és olyan tisztán átlátszónak is
kell lenniük számára, mint a csiszolt kristály, amelyben hajszálnyi sem
maradhat rejtve. Ez a filozófia, melyre az orvoslás alapszik.”
Az ember földhöz tartozó része az ún. elemi test, amely az elemekből
származik és oda is tér vissza a test halála után. Ez maga a testet
felépítő anyag, a viasz, amelyben a belső ember lenyomatot hagy. Az
elemi testnek önmagában nincs ereje: „A látás ereje nem a szemből
jön, a hallásé nem a fülből, az érzékelésé nem az idegekből. Az ember
szelleme az, ami a szemeken át lát, a fülekkel hall és az idegek
segítségével érzékel.” Hasonlóképpen Paracelsus a gondolkodás forrásának sem az agyat tartotta: „A
bölcsesség, az értelem és a gondolatok nem az agyban vannak, hanem a
láthatatlan szellemhez tartoznak, ami a szíven keresztül érez és az agy
segítségével gondolkodik. Mindezek az erők a fizikai szerveken keresztül
nyilvánulnak meg. A fizikai szervek határozzák meg a megnyilvánulás
módját.”
Az ember víz elemhez kapcsolódó részét Paracelsus Archeusnak vagy Liquor
Vitaenek (az élet folyadéka) hívta. Egy egyetemes életerőként ír róla,
amely nem egy-egy ember tulajdona. Egy életre az emberhez tartozik, de a
halál után visszatér a természet energiájához, akár a testet felépítő
anyag. A Liquor Vitae az emberben az élete során tevékeny életerő, az,
ami a test szerveit működteti, energiával látja el.
A levegő elem az emberben az ún. sziderikus test, ez az életerő
hordozója az élet során. Finomabb anyagból álló, láthatatlan forma, ami a
látható test számára mintegy mintaként szolgál. Meghatározza a test
formáját, felépítését, és egyben az érzékelés központja. A halál után
rövid idővel feloszlik (valószínűleg azonos az étertesttel).
Az ember tűz elemhez tartozó részét Paracelsus Mumiának (vagy állati
léleknek) hívja. Ez az ember alacsonyabb szenvedélyekkel és vágyakkal
teli része, amelyet meg kell tisztítania. (Úgy tűnik, hogy ez felel meg
az asztráltestnek, de vannak szerzők, akik ezt hívják más néven
sziderikus testnek.) A Mumia kapcsolatban áll az égitestekkel, azok
hatását továbbítja az alsóbb testek felé. Túléli az elemi testet.
Az emberben tehát egyesül a négy elem, ezek azonban a halandó és változó
természetű részét alkotják, amely születik és elmúlik. Ezen túl azonban
Paracelsus tanított egy halhatatlan részről, amely a halandó rész
mögött áll: „Hét elemi erő vagy elv létezik: négy alacsonyabb, amely a
halandó és változó dolgokhoz tartozik, és egy isteni hármasság, amit
quinta essentiának is hívnak.” Egy másik helyen így ír: „Képmás az
ember, a négy elem által tükörbe rakott, s amint az elemek felbomlanak,
úgy az ember is; mert amíg a külső rész megáll a tükörből, addig a belső
is. Így a filozófia nem más, mint teljes tudása és ismerete annak, ami a
tükörben a fényt adja.”
Paracelsus ötödik elve az Értelmes lélek, amely kapcsolatot teremt a
test és a szellem között, és amely az ember gondolkodó része. A hatodik
elvet Szellemi léleknek hívta. Ez az az erő, amelynek nincsen szüksége a
gondolkodásra ahhoz, hogy tudjon. Ide tartozik az intuíció képessége,
amelynek fejlesztését Paracelsus fontosnak tartotta. Azt tanította, hogy
intuícióra nem lehet úgy szert tenni, hogy valaki vakon követi mások
lépéseit, hanem az embernek képesnek kell meglátni a saját útját és
önállóan gondolkodni, nem pedig másokat visszhangozni. A hetedik elv a
Legfelsőbb szellem. Ezt a felsőbb hármasságot Paracelsus az „új Olümposz
emberének” hívja több helyütt. Ez az emberben lévő halhatatlan rész,
amelyet semmi sem tud elpusztítani. Paracelsus szerint az élet legfőbb
célja megvalósítani saját isteni természetünket. „Csak amikor az »én«
illúziója eltűnt a szívemből és az elmémből, és a tudatom felemelkedett
arra a szintre, ahol nincs »én«, akkor nem én leszek a cselekvő, hanem a
bölcsesség szelleme fog csodákat tenni a közreműködésemmel.”
Az orvoslás második oszlopa, azaz az asztronómia
Ha a filozófia segítségével az orvos érti a mikrokozmoszt, az embert, és
képes felfedezni a betegség okát, a következő kérdés, amely felmerül,
hogy hogyan találhatja meg a megfelelő gyógyszert. Paracelsus az
asztronómia tudományát hívja ehhez segítségül, amely az orvoslás második
oszlopa. Ez az asztronómia nem csillagászat és nem is csillagfejtés, a
mai értelemben vett asztrológia vagy horoszkópia, hanem a makrokozmosz
és a mikrokozmosz megfeleléseivel foglalkozó tudomány. Inkább a régiek
egy olyan tudományához áll közel, amely a világegyetemet egy nagy
élőlénynek tekintette. A hatalmas élőlény részei állandó kapcsolatban
állnak egymással, ahogy az emberi testen belül is állandó anyag,
energia- és információáramlás van a szövetek, sejtek között a vér, a
nyirok, az idegpályák révén. Ehhez hasonlóan a világegyetemben is vannak
csatornák, amelyek kapcsolatot teremtenek az egyes részei között.
Paracelsus a közönséges csillagjóslást, a horoszkópiát elvetette. Nem
értett egyet azzal, hogy a csillagok irányítják az ember sorsát. Azt
mondta, hogy a kozmikus befolyások az ember állati részére tudnak csak
hatást kifejteni, az isteni részre nem. Az ember tehát képes
gondolatával és akaratával irányítani a sorsát.
A megfelelések tana
Mi teremt kapcsolatot a makrokozmosz egyes részei között? Paracelsus
szerint a világegyetemben lévő dolgok hét sugáron születnek, azaz
hétféle energia, minőség határozza meg a tulajdonságaikat, teszi őket
különbözővé. A színek és a hangok esetén ez jól látszik, gondoljunk csak
a szivárvány hét színére vagy a zenei skála hét hangjára. Ugyanez a hét
erő tükröződik Naprendszerünk bolygóiban is. A természet fénye az, ami a
fentet és lentet összekapcsolja, és amely hét sugárra bomlik, amely
megtestesül a hét bolygószellemben. Paracelsus azt tanította, hogy a
bolygók által megtestesített minőségek a növényekben, az állatokban és
az ásványokban is megtalálhatók, akárcsak az emberben, az emberi
szervekben, a szervek funkcióiban és betegségeiben. Mindezek hét
csoportba sorolhatók. A természet azonos erőt hordozó részei megfelelnek
egymásnak. A hasonlóság teremt köztük kapcsolatot, a szimpátia, a
kölcsönös vonzás. Lényegileg nem is különböznek egymástól, hiszen
ugyanazt az erőt hordozzák: „Mi a ferrum? Mars, semmi egyéb; mi a Mars? Vas, semmi más: mindkettő Mars, mind a kettő vas.”
Nézzük meg kicsit részletesebben ezeket az öszszefüggéseket, kezdve az
emberi test és a bolygók megfelelésével. „Egy dolog van a testben és az
égben is. (…) Mert a kéz, amelyik a fényt és a sötétséget elválasztotta,
s a kéz, amely az eget és a földet teremtette, az készítette a
mikrokozmoszban is az alsó részt, s vette a felsőből, és zárta be az
ember bőrébe mindazt, amit magába foglal az ég is.” Paracelsus szerint
az ember szervei és a Naprendszer bolygói megfelelnek egymásnak: a
bolygók ugyanazt a szerepet töltik be a Naprendszerben, amit a velük
rokon szervek az emberi testben. Például a szív a test központja, az ő
ritmusát követi a test élete, ő látja el energiával a testet, ahogyan a
Nap az egész Naprendszert. Ugyanígy a Hold megfelel az agynak, a Merkúr a
tüdőnek, a Vénusz a veséknek, a Mars az epének, a Jupiter a májnak, a
Szaturnusz a lépnek. Az egyes bolygókhoz a szerveken túl élettani
folyamatok is kapcsolódnak:
Amíg minden bolygó a saját pályáján kering a testben, az ember
egészséges. A betegségek akkor keletkeznek, amikor a bolygók elhagyják
pályájukat és más bolygók pályáit keresztezik. Ekkor a szervek és az
élettani folyamatok működési ritmusa felborul, a többit is átalakítják,
az egész testre kihatnak. Az égen akkor történik hasonló, amikor a
bolygók között aspektusok jönnek létre. A betegségek létrehozásában
tehát mindig több bolygóerő vesz részt, így a terápiának is különböző
erőket kell egyesítenie. Például az epekövek a Mars és a Szaturnusz
hatására jönnek létre. A Mars megfelel az epének, és hozzá kapcsolódik a
görcsös fájdalom, a Szaturnuszhoz pedig a kőképződés. A két bolygó
közötti konfliktus okozza az epekövet – amikor a Szaturnusz van
túlsúlyban (kőképződés), a Mars mindig védekezik a Szaturnusz uralma
ellen (görcsös fájdalom). Hasonlóképpen a migrén a Hold, a Mars és a
Vénusz közötti konfliktus eredménye. A kinti és az emberben lévő bolygók
állandó kölcsönhatásban állnak egymással. Az ember ebben nem passzív
elszenvedő, hanem az akaratának megfelelő hatásokat vonzza. A külső
bolygóktól érkező hatások elsősorban az asztráltestre hatnak, és annak
közvetítésével a fizikai szervekre is hatással lehetnek, betegségeket
okozhatnak.
A bolygók erői nemcsak az emberben testesülnek meg, hanem a fémek és a
gyógynövények is kapcsolatban állnak a bolygókkal, azok energiáját
hordozzák. Ennek alapján hét csoportba sorolhatók, és a megfelelő
gyógyszerek elkészítéséhez az orvosnak ismernie kell ezeket a
megfeleléseket. A fémek olyanok, mint anyaggá vált kozmikus erők. Így ír
róluk Paracelsus: „Hét bolygó létezik tehát és hét fém is. A
tapasztalat megtanítja számunkra, hogy a hét fém bennünk rendelkezik
azzal az erővel, hogy a hét bolygó ellen hasson. Amelyik bolygó kikezdi a
testet, annak a fémnek a quinta essentiáját használd ellene. (…) Azt is
megérthetjük, hogy az arany quinta essentiája specifikus hatása miatt
és az erő miatt, amelyet a szívnek ad, képes minden bolygó ellen hatni.”
Magukról a betegségekről is azt mondja Paracelsus, hogy úgy oszlanak el
az emberiségben, ahogyan az ásványok a földben. Ahogy arany sincs
mindenhol, csak meghatározott helyeken, úgy a betegségek és előfordulási
helyük között is van kapcsolat.
A gyógyítás alapelve
A középkori orvoslás a contraria contrariis curantur elvet alkalmazta.
Az egészség alapjának a négy testnedv egyensúlyát tekintették. A
betegségeket az egyik testnedv túlsúlya vagy hiánya okozza, amit az
ellenkező minőség csökkentésével vagy növelésével lehet gyógyítani. A
kor jellegzetes terápiás módszerei az érvágás, a hánytatás stb.
Paracelsus azt írja, hogy tévedés azt gondolni, hogy a forró kiűzi a
hideget, hiszen amikor azt látjuk, hogy a Nap felszárítja a tócsát, a
nedvesség valójában nem szűnik meg, csak egy másik helyre vezetik. A
valódi ellentétek az arkánum, a gyógyító erő és a betegség – e kettő
kergeti el egymást.
Ezért Paracelsus azt javasolja, hogy ahol a betegség oka van, ott kell
keresni a gyógyszerét. Miért van az, hogy egy ásványi anyag meggyógyít
egy betegséget? Mert ő okozta. Ami okozza a betegséget, az tudja
elmulasztani is. Ez az ún. similis similibus curantur elv, amely szerint
a betegség forrásában található a gyógyszer is. Mindez nagyon hasonló a
mai homeopátia alapelvéhez, a homeopátiás gyógyszer jellemzője ugyanis,
hogy egészséges emberen annak a betegségnek a tüneteit idézi elő,
amelyet képes meggyógyítani.
Szignatúratan
Honnan lehet tudni egy növény esetén, hogy milyen betegségeket képes meggyógyítani, hogy milyen gyógyító erő van benne? „Nincs semmi, amit a természet ne mutatna meg, és a jelekkel megismerhetjük, ami a megjelöltben rejtve van.” Paracelsus
szerint minden növény két részből áll: van egy teste, egy anyagi része,
és van benne egy szellemi jellegű rész, ez a növény lelke. A növény
gyógyító ereje a szellemi lényegében van és nem a durva formájában, ezt a
gyógyító erőt hívta arkánumnak vagy kvintesszenciának. A növények belső
természete felismerhető külső tulajdonságaikról, hiszen minden
természet alkotta forma lenyomata a belső erőnek. A megfelelő gyógyszer
megtalálásához az orvosnak értenie kell a természet nyelvét. A növények
egy sajátos nyelven beszélnek – nem szavakkal, hanem egész lényükkel. A
szín, az illat, az íz, az alak, a felépítés, az élőhely, a virágzási és
gyümölcsérési idő, a szaporodás, az élettartam, a növények mérgező
jellege, hatóanyagai, mozgásai stb. mind kifejezik belső lényüket.
„Ahogy kívül, úgy belül is”– mondta Paracelsus. Ahogyan a tünet is csak
egy jel, amely mögött az emberben lévő betegség áll, a növényeken is
meglátszanak azok az erők, amelyek bennük hatnak.
A természet jelbeszédének megértése egy ősi tudás, amelyet ma
szignatúratannak hívnak. Ennek a tudománynak a segítségével fedezhetjük
fel egy növény vagy ásvány hatását. Minden, amit az érzékszervekkel
felfoghatunk, jelzés, ún. szignatúra, amely a növényben vagy ásványban
rejlő erőről árulkodik. Például a Satyrion (kosbor, orchidea) gyökere
olyan, mint egy férfi nemi szerve (ikergumója van), ezért Paracelsus
szerint képes helyreállítani a férfiak férfiasságát, és valóban, mind a
mai napig hatékony afrodiziákumként tartják számon. Az Euphragia
(Euphrasia officinalis, azaz szemvidítófű) egy szem alakját mutatja, így
a szemek gyógyítására alkalmas. A népi gyógyászatban fitoterápiás
szerként külsőleg, a szemek borogatására használják, homeopátiás
szerként pedig a felső légutak náthás megbetegedéseinek gyógyszere,
amelyek könnyezéssel, a szemhéj égető érzésével, viszketésével,
szempanaszokkal járnak. Paracelsus azt tanította, hogy ahhoz, hogy a
természet könyvében olvasni tudjunk, egy közvetlen, belső, intuitív
látásra van szükségünk, eggyé kell válnunk a vizsgált tárgygyal.
Felhívja a figyelmet arra is, hogy noha sokat megtudhatunk a szignatúrák
révén egy növényről vagy ásványról, mindig a saját prizmánkon át látjuk
azokat. A jelek világosak, de amikor értelmezzük, tévedhetünk, hiszen
nem vagyunk képesek tisztán látni a dolgokat. „Ha ti, orvosok,
gyógyszerészek és doktorok mágikusan és kabalisztikusan
megtapasztalnátok minden gyógynövény színét és ízét stb. (…) Akkor
haladnátok a helyes úton.”
Az orvoslás harmadik oszlopa, azaz az alkímia
Ha az orvos a filozófia és az asztronómia segítségével megtalálta a
megfelelő gyógyító hatású növényt vagy ásványi anyagot, a következő
kérdés: hogyan készítsen belőlük hatékony gyógyszereket? Paracelsus
szerint az orvosnak értenie kell az anyag átalakulásait, az élet
folyamatait ahhoz, hogy irányítani tudja őket. Az ezzel foglalkozó
tudomány, az orvoslás harmadik oszlopa, az alkímia.
Paracelsus elvetette az aranycsinálásra törekvő népszerű alkímiát, az
alkímia legfontosabb feladatának a gyógyszerkészítést tartotta. Az
alkímiáról azt tanította, hogy az nem más, mint a befejezés művészete. A
természetben ugyanis nincs semmi, ami befejezett lenne az ember munkája
nélkül. Szükség van az emberre, aki befejezi a természet művét, aki
segít abban, hogy a dolgok beteljesítsék rendeltetésüket. Paracelsus ezt
az embert hívja alkimistának. Így alkimista a pék, aki a természet
által létrehozott gabonából kenyeret készít, és alkimista az orvos is,
aki a természetben található ásványokból, növényekből gyógyszereket
készít. Paracelsus szerint ugyanis a természetben található ásványi
anyagok és gyógynövények durva állapotukban nem alkalmasak gyógyításra,
szükség van az alkimista orvosra, aki hatékony gyógyszereket készít
belőlük.
A gyógyszerek
Paracelsus a gyógyszereit mindig maga készítette. A gyógynövények
helyett a belőlük készített kvintesszenciákkal gyógyított, csaknem
minden akkor ismert betegség ellen volt gyógyszere. A legfőbb újítása az
volt, hogy bevezette a fémek használatát a gyógyászatban. A régiek a
vegyi anyagokat főként külsőleg, sebekre, bőrbajokra alkalmazták, főként
mérgező mivoltuk miatt. Paracelsus azonban belső szerként, széleskörűen
használta őket. Például a vérbaj első hatásos gyógyszere a Paracelsus
által alkalmazott higany; hashajtásra elsőként használta a
nátrium-szulfátot, amelyet később sal mirabilénak, csodasónak hívtak.
Először használt belsőleg neutrális ólom-acetátot, rézgálicot, különböző
higanyvegyületeket, vas-sókat, antimonkészítményeket. Értett ahhoz,
hogyan lehet a fémeket úgy átalakítani, hogy elveszítsék mérgező
mivoltukat, ezért tartják mind a mai napig Paracelsust a jatrokémia
atyjának. Paracelsus hatalmas impulzust adott a gyógyszerészet
fejlődéséhez. A középkorban elsősorban nem specifikus gyógyítási
módszereket (pl. érvágás, hánytatás stb.) használtak, Paracelsus azonban
specifikus gyógyszereket alkalmazott. Azt tanította, hogy a különböző
betegségek különböző terápiát kívánnak. Arról írt, hogy a szervetlen
anyagok és a növényi drogok sajátossága az, hogy ami nagy adagban méreg,
az kis adagban gyógyszer. Az, hogy a dózistól függ egy anyag gyógyító
vagy mérgező hatása, máig a modern gyógyszerészet egyik alapelve. Az
élethez nélkülözhetetlen só és a víz is mérgező nagy mennyiségben,
ugyanakkor például a higany kellően kis mennyiségben gyógyszerként
használható.
A gyógyszerek készítése
Paracelsus szerint a gyógyszer a természetben rejlik, ott kell
felfedeznie az orvosnak. A természet összeállította a recepteket, az
orvosnak nem kell sem hozzátennie, sem elvennie belőle. „A receptek
összeállításának tudománya a természetben van, s ő maga állítja össze
őket. (…) Ha az aranyba beletette, ami az aranyba való, akkor
beletette a violába is. Ami benne van, ahhoz te nem tehetsz hozzá
semmit, se cukrot, se mézet, ahogy az aranyat sem kell kiegészítened
semmivel. (…) A kivonás teszi, nem pedig az összeállítás; a
megismerése annak, ami benne lakozik, nem pedig előállítása ugyanannak
összeszerkesztett-foltozott darabokból. Melyik nadrág a legjobb? Bizony,
az ép; a foltozottak és toldozottak a leghitványabbak. (…) „A
természet erővel helyezte el az arkánumokat, s összekomponálta, ami
összetartozik.(…) A természet az orvos, nem te, belőle kell
táplálkoznod, nem magadból, ő komponál, nem te.” Az ókorban és a
középkorban a gyógyszerészet az öszszetevők összerakásán alapult. Ezzel
ellentétben a paracelsusi gyógyszerészet alapja a szeparáció: a gyógyító
erő, az arkánum kivonása az ásványokból és a növényekből.
Paracelsus szerint a növény gyógyító ereje nem azonos testének kémiai
összetételével, izolált hatóanyagainak hatásával, hiszen a gyógynövények
nemcsak a testre hatnak kémiailag, hanem az ember energiáira és
érzelmeire is. Paracelsus gyógyszerei nem a hatóanyagaik révén érték el a
gyógyulást, mint a mai gyógyszerek, hanem az ember finomabb testeire
hatottak. Azt tanította, hogy egy gyógyszer annál hatékonyabb, minél
tisztább, azaz minél kevesebb benne az anyagi hordozó. A gyógyszerek
készítésének célja tehát nem a hatóanyagok kivonása, hanem az arkánum
finom szellemi erejének megtisztítása az azt burokként körbevevő durva
anyagtól, a gyógyító erő kiszabadítása. „A corpusnak pedig távoznia kell, mert gátolja az arkánumot.”
Ma is készítenek hasonló elven gyógyszereket. Ilyenek például a
homeopátiás készítmények, amelyek az ún. potenciálással (fokozatos
hígítások és összerázások sorozata) készülnek. Ezekben a szerekben egy
bizonyos hígítás felett már nincs kémiailag kimutatható mennyiségű
anyag, csak az ásvány vagy növény gyógyító ereje, és ráadásul annál
hatékonyabbak, minél magasabb a hígítás foka, azaz minél kevesebb bennük
az anyag. Szintén hasonló módon készülnek a Bach-virágesszenciák, az
ún. napoztatásos módszerrel, amelynek során a nap energiájának
segítségével kerül át a virág gyógyító ereje a tiszta forrásvízbe.
Ezekben a gyógyszerekben nem a forma gyógyít, hanem a bennük lévő erő,
az arkánum. A homeopátiás gyógyszerek „anyaga” cukor és víz, a Bach
virágesszenciáké víz és a tartósításra használt brandy. Kémiailag azonos
hordozók, különböző arkánummal rendelkezhetnek, kémiailag különböző
anyagok pedig azonos arkánum hordozói lehetnek.
Paracelsus gyógyszerkészítési alapelve a „Solve et coagula, et habebis magisterium!” (Oldjál
és kössél, és a magisztérium birtokában leszel). Ez a folyamat mindig
három fokozatban történik: az első az elválasztás, ezt követi a
tisztítás, majd az újraegyesítés. Görög eredetű szóval ezt a folyamatot
spagirikának hívják, amely a szétválasztani (szpaó) és összekapcsolni
(ageiró) szavak összetételéből ered. Az arkánum készítéséről Paracelsus
azt írja, hogy az első életnek meg kell halnia, mert benne nincs semmi,
ami az ember számára szolgálna, nem gyógyszer. Ahhoz, hogy gyógyszerré
váljon, hogy az embert szolgálja, meg kell halnia, és újra meg kell
születnie. Ahogy a gyomor semmit sem hagy szétrohadás nélkül, ami
emberré válik, úgy semmi sem marad szétrohadás nélkül, aminek
gyógyszerré kell válnia. Az új születésben keletkezik a gyógyszer, és ez
az új élet nincs semmiféle halálnak alávetve, csak a végnek, amelyben
minden dolog megsemmisül. Egy másik helyen az arkánum kivonását ahhoz
hasonlítja, amikor a magból szárba szökken a kalász – ehhez a magnak
szét kell esnie. Ma is készülnek gyógyszerek az ősi spagirikát formailag
követő módszerrel, az ún. spagirikus szerek. Paracelsus azonban azt
tanította, hogy senki sem képes az anyagot átalakítani, amíg önmaga
tiszta részét meg nem tisztította az anyagi befolyástól. Az első tehát a
belső alkímia, az orvos belső átalakulása, és a valódi alkimista által
készített gyógyszerek képesek felgyorsítani a betegek alkímiai
átalakulását, a gyógyulást.
Az orvoslás negyedik oszlopa, azaz a jellem
Mi hiányozhat még mindezek után? Paracelsus szerint a filozófia, az
asztronómia és az alkímia önmagában nem teszi képessé az orvost arra,
hogy gyógyítson, mindez a tudás nem elég, szükség van magára az orvosra
mint emberre. És mivel az orvos jelleme sokkal erősebben hat a betegre,
mint bármilyen gyógyszer, ezért az orvoslás negyedik oszlopa, mintegy
alapja és záróköve a többi oszlopnak a jellem, az erkölcs.
Paracelsus igen magas erkölcsi szintet követelt az orvosoktól. Azt
mondta, hogy az első és legfontosabb követelmény egy orvos számára a
tökéletes tisztaság és az őszinte, tiszta szándék, a mentesség a
becsvágytól, a hiúságtól, az irigységtől, az erkölcstelenségtől, az
önhittségtől. Azt tanította, hogy a szeretet és a megértés a legfőbb
gyógyító erő. Az orvosnak éjjel-nappal betegeire kell gondolnia, és
minden szellemi erejét betegei szolgálatára bocsátania. Azt mondta, hogy
kétféle orvos létezik: olyan, aki szeretetből cselekszik, és olyan, aki
haszonlesésből. És a művéről felismerhető mindegyik, mert a gyógyítás
csak akkor lehet tökéletes, ha szeretetből fakad. A szeretet gyógyító
ereje kapcsán nemcsak az orvos-beteg kapcsolatra gondolt, hanem magára a
betegre is. Ugyanis csak az képes meggyógyulni, aki szeret. Amíg az
ember csak magával törődik, a maga javát keresi, vét az egyik legfőbb
természeti törvény, az egység törvénye ellen. A mások iránti szeretet
adásra sarkall, s aki ad, az mindig tisztul és növekedik. Ha szeretünk,
képesek vagyunk sok rossz dologtól megszabadulni, változni, jobbnak
lenni. A szeretet a tökéletesség felé vezet, és így gyógyulást hoz.
A második legfontosabb követelmény, amelynek át kell hatnia az orvosi
hivatást, az az Istenben való hit. Nem keresztényi, vallási formákhoz
kapcsolódó hitre gondolt. Számára az Istenben való hit Isten érzékelése,
aki a természetben ölt testet, aki jelen van minden részében mint
irányító akarat, éltető szeretet és szervező értelem. A makrokozmosz
számára az Isten az orvos, aki segíti az élőlényeket fejlődésükben,
tökéletesedésükben. A mikrokoszmosz számára az orvos az orvos, tehát az
orvosnak harmóniában kell lennie Istennel. „Mert akinek hite jó, az
nem hazudik, s Isten műveinek bevégzője. Mert amilyen, akként tanúja
magának: azaz becsületes, őszinte, erős, igaz hittel kell lenned
Istenben, egész lelkeddel, szíveddel, értelmeddel-gondolatoddal, csupa
szeretetben s bizalomban. Ilyen hittel és szeretettel nem is fogja
megvonni tőled Isten az ő igazságát, hanem hihető, látható és biztató
módon kinyilvánítja neked műveit.”
„A nagy természetből ismerjétek meg tehát a mikrokozmoszt, s akkor megértitek az emberben rejlő nagy titkot is; nem az én szolgálatomra, hanem a magatokéra, a betegekére és Isten dicséretére.”
Paracelsus
Nap életerő, minden energiaáramlás
Hold nedvek keringése, ritmikus működések
Merkúr érzékelés, mozgatás, információáramlás
Vénusz mirigyműködések, nemi funkciók
Mars nemi működések, izomműködések
Jupiter növekedés, anyagok átalakítása,
zsír- és szénhidrátháztartás
Szaturnusz lerakódások, ásványi anyagok háztartása
Szerző: Dr. Nagy Alinda
Irodalomjegyzék
Paracelsus: Paragranum. Budapest, 1989., Helikon Kiadó